שידור: מרכז הקהילתי

 

שידור: מרכז הקהילתי "תקוונתינו" החדש בצפון עכו החל לפעול .

הכתב חיים הכט הגיע למרכז הקהילתי "תקוותינו" החדש של קהילת קווקז בעכו. במרכז "תקוותינו", בעכו מגשימות נשים מהקהילה חלום ילדות שנגדע: הן רוקדות בלהקת "ליזגינקה", משמרות מורשת מחול עתיקה – ומקבלות הזדמנות לצאת מהבית, לפגוש חברות, להופיע ולבלות.

כדי לשמור על שלמותה של הקהילה, מאז ומעולם הקפידו יהודי הקווקז לקיים אורח חיים שמרני ומסורתי. בשתי העליות הגדולות (שנות ה-70 ושנות ה-90), פוזרו עולי קווקז ברחבי הארץ, אולם רובם המשיכו לנצור את ההיסטוריה התרבותית והשפה המשותפת להם בכל מקום שאליו הגיעו.

אחד התחומים שזכו לפריחה מחודשת הודות למרכז הקהילתי החדיש הוא ריקוד העם הקווקזי

"ליזגינקה", בדיוק כפי שנקראת להקת הנשים שייסד מיכאלי, הוא ריקוד קווקזי עממי ומסורתי, שנטוע עמוק במורשת הקווקזית וראשיתו באזור הלזיגינים. "במהלך השנים ניסיתי לפחות חמש פעמים להחיות מחדש את ריקוד הליזגינקה בעכו, אלא שכל פעם התפזרה הקבוצה. הבנתי שקהל היעד שלי צריך להיות הנשים המבוגרות בקהילה מאחר שהן מצד אחד דמויות חזקות, ומנגד נשים שחיות בסגירות יחסית.

רציתי לתת להן הזדמנות להתפתח, לצאת מהבית לראות עולם, לשכוח מצרות היומיום ומצורת החיים שהייתה נהוגה שם ולהתחיל לפחות במרכז הקהילתי". מספר שירין מיכאלי.

20חברות להקת "ליזגינקה" מציגות יחד את ריקוד העם, שנחשב לחלק נכבד מהפולקלור הקווקזי. הריקוד משותף לכל עמי הקווקז, אך לכל אזור מגורים יש תנועות  ייחודיות. מדובר במחול שכרוך בעבודות רגליים מוגברות שדורשת קואורדינציה גבוהה, והוא מתבצע בתלבושות המסורתית קווקזית- צ'רקסית, הן לגברים והן לנשים. "בכל פעם מחדש כששמים את המנגינה המסורתית של הליזגינקה יש אנרגיות מטורפות במתנ"ס. אנחנו פשוט רוצות לרקוד, מחכות בשקיקה לחזרות במרכז הקהילתי ולהופעות באירועים שונים", מספרת חברת הלהקה, ג'נה אוסיפוב.

זהו מפעל יוצא דופן לא רק בשל תקומה מחודשת של מורשת עתיקה, אלא גם בשל חיזוק מעמד הנשים הקווקזיות בחברה, הרצון לשמור על שלמות המשפחה הקווקזית הוביל לפיקוח חברתי הדוק סביב הנשים ולמבנה משפחתי פטריארכאלי. "המנטליות אצלנו היא אחרת.

בחברה שלנו הנשים יותר סגורות, בייחוד אצל הדור הוותיק יותר. חלק מהשינוי שמתרחש אצלנו לא מפסיקים לרקוד

71 מענקים בתחום המחול.

מפעל הפיס תומך מידי שנה באמנים, יוצרים עצמאיים, להקות וקבוצות מתחום המחול לכל סוגיו. בשנת 2017 ניתנו 71 מענקים בתחום המחול, בסכום כולל של כ1.4 מיליון שקל. התמיכה ניתנה למיזמים שונים על מנת להפיץ את המחול בצורה מיטבית ברחבי המדינה אך גם לשפר את רמתו. לצד מיזמים מקומיים של נישות מקומיות, יש גם מענקים שמוקדשים לאירוח בארץ של אמנים בינלאומיים שמגיעים למפגשים מקצועיים עם יוצרים מקומיים, סדנאות, כיתות אמן ומופעים משותפים. בנוסף, יש גם תמיכה באמני מחול ישראלים שנוסעים לחו"ל להשתלמויות מקצועיות או כדי להעלות מופע במסגרות רשמיות. מפעל הפיס תומך גם בהרצת מופעי מחול ברחבי הארץ במטרה לחשוף את המחול בקרב קהלים חדשים, ומסלול תמיכה חדש הוא סיוע ליוצרים עוד בשלב המחקר ופיתוח היצירה. קול הקורא הבא לבקשות למענקי תמיכה יתפרסם בינואר 2018 באתר מפעל הפיס בקהילה מגיע כתוצאה מהשילוב שלנו בחברה הישראלית. אני חושבת שאנחנו הנשים הקווקזיות, למדנו מהישראליות והחלטנו ללמד את הגברים שלנו. מעבר לכך, המציאות הישראלית מחייבת גם את הנשים לצאת להביא פרנסה, ולכן דפוסי הקהילה משתנים", מתארת רעיה חודדטוב, חברת להקת "ליזגינקה" שעובדת במרכז הפיס לקהילה.

"הלהקה היא פריצת דרך", אומרת חברת הלהקה שרה עדנייב מזרחי, "אישה קווקזית היא אישה שמרנית, צנועה יותר. צריך להבין מאפה הגענו לפה לפני ששופטים אותנו. חיינו במדינות מוסלמיות, וכדי לשמור על הנשים בקהילה היהודית. היה אסור להן לראות דרך עולם.

עכשיו אנחנו חיים פה בישראל, ולהקת הריקוד, כמו גם המתנ"ס, מהווים עבורנו כרית חמה, ויש תמיכה ענקית מצד הנשים עצמן ומהצוות כולו,

מעבר לריקוד, אנחנו מגיעות למפגש לפרוק ולשמוח האחת עם השנייה" היא מספרת.

הליזגינקות מלמדות את הדור הקווקזי הצעיר שגדל בעכו את טכניקת הריקוד המסורתית במטרה לייצר המשכיות למורשת. בנוסף, במרכז מתקיימות פעילויות תרבות הכוללת הרצאות, חוגי תיאטרון, סדנאות בישול, פרויקט ספורט לילדים ונוערומועדון חברתי- קהילתי שמטרתו לתת סיוע לתושבים המתקשים בשפה העברית. "עכו היא עיר מיוחדת במינה, אנחנו חיים פה בדו- קיום עם כל המגזרים, זו עיר מעורבת ומקבלת, אנחנו חיים פה בדו- קיום עם כל המגזרים, זו עיר מעורבת ומקבלת.

אנחנו, הציבור הקווקזי, רואים בקבלת האחר  שליחות אמיתית, כי גם כשהיינו תחת משטר מוסלמי התייחסו אלינו בכבוד, ואנחנו פה כדי לתת בחזרה. זה מה שמחזק אותנו", מסכם מיכאלי.

הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות" וynet   בשיתוף מפעל הפיס.

 

 לחצו כאן לצפייה בשידור